بازدید دانشجويان مهندسی عمران از مجتمع تجاری- اداری تخت طاووس

بازدید دانشجويان مهندسی عمران از مجتمع تجاری- اداری تخت طاووس

بازدید از پروژه اداری- تجاری تخت طاووس که با هماهنگی گروه علمی مهندسی عمران برنامه ریزی شده بود؛ در تاریخ 22 اردیبهشت ماه سال 1401 با حضور دانشجویان مقطع کارشناسی و تحت سرپرستی جناب آقای دکتر سيد علی رضوی از اعضای هيأت علمی گروه مهندسی عمران برگزار گردید.

بازديد از پروژه "پرچالش و جذاب تخت طاووس" با خوش آمد گویی و ارائه ی پاره ای توضيحات عمومی توسط مدیر پروژه، جناب آقای مهندس ملک عباسی در محل پروژه آغاز گرديد. در ادامه جناب آقای دکتر رضوی ـ مجری مطالعات و طراح سازه پروژه ـ ضمن تشکر از عوامل کارفرما برای فراهم کردن مقدمات بازديد به شرح و توضيح مسائل فنی، اجرایی و ايمنی از جمله موضوع پايدارسازی، ساختار اسکلت و اتصالات خاص و خرپاهای ويژه اين پروژه پرداختند.

این ساختمان در 6 طبقه منفی ( 5 طبقه پارکینگ و 1 طبقه غذاخوری)، 3 طبقه تجاری به صورت یکپارچه و 6 طبقه اداری به همراه باغچه بام (در مجموع 15 طبقه) طراحی گردیده است که طراحی معماری، سازه و تأسیسات خاص پروژه با رویکرد معماری سبز و پایدار در سطح بین المللی انجام گرفته است.

پس از ارائه توضیحات مذکور، دانشجویان به طرح پرسش های خود در خصوص پروژه پرداختند.

در بخش دوم بازدید، جلسه توجیهی در دفتر فنی کارفرما همراه با ارائه ی توضیحات تکمیلی مدیریتی، معماری و سازه ای تشکیل شد.

در ابتدای بخش دوم جناب آقای ملک عباسی به عنوان مدیر پروژه به طرح مسائلی از قبيل مدیریت پروژه، ضوابط شهرسازی متناسب با نوع کاربری ساختمان ها، محاسبه برآورد های مالی پروژه، چگونگی هماهنگی گروه های مختلف در حین انجام کار و ... پرداختند.

سپس در ادامه جناب آقای دکتر بابایی زاده، سرپرست تیم طراحی معماری، به توضیح مسائل و چالش های معماری که در این پروژه با آنها روبه رو بودند، پرداختند. در طراحی معماری این ساختمان، با توجه به مسائل خاص پروژه، برای دستیابی به طرح معماری بهینه متناسب با کاربری پروژه و همچنین ارتباط مؤثر فضایی با ساختمان ها و معابر مجاور آن، طرح های مختلف لحاظ گرديد و به صورت ماکت ساخته شد و سپس طرح بهينه به عنوان طرح نهایی ملاک قرار گرفت.

همچنین مسائل مرتبط با انتخاب مصالح گوناگون و مبحث نما برای این پروژه توضیح داده شد.

در ادامه، توضیحات طراحی سازه این ساختمان و چالش های خاص آن توسط جناب آقای دکتر رضوی به صورت کامل ارائه شد.

در طراحی سازه ای اين پروژه، مسائل بسيار پيچيده و منحصر به فردی وجود داشته است که همزمان برطرف کردن آنها به لحاظ مهندسی از یک سو و از سوی دیگر منطبق بودن با مسائل و قيود معماری، چالش های جدی را در مسیر طراحی سازه ای برای مهندسان طراح پروژه رقم زده بود.

در مجموع در نظام طراحی این پروژه يکی از مسائل حائز اهمیت، بهره گیری از مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) بوده است که مدیریت های زمانی و مالی را تسهیل بخشیده و همچنین طراحی های سه بعدی و هماهنگی های مهندسی میان گروه های طراحی و اجرایی را میسّر کرده و سبب شده است قبل از شروع مراحل ساخت، اطلاعات کامل هر جزء از ساختمان وجود داشته باشد که بتوان به وسیله آن تداخلات و ناهماهنگی های احتمالی بین بخش های مختلف معماری، سازه ای، تأسیسات مکانیکی و برقی را به حداقل رساند.

این بازدید در حدود دو ساعت به طول انجاميد و با عکس یادگاری دانشجويان و عوامل پروژه خاتمه یافت.